Dropshipping. Neked való?

A dropshipping blog poszt sorozat első felében arról volt szó hogy milyen fajtái vannak a drop shippingnek és hogy miért ennyire népszerű mostanában. A második részben pedig a hozzám leggyakrabban befutó kérdésekből válogattam. Ha ezeket már olvastad, akkor mostanra csak egyetlen kérdés maradt: vajon neked való ez a fajta üzlet? Döntsd el az alapján, hogy milyen és mennyi teendővel jár!

A legtöbben azért fognak bele a dropshippingbe mert nem szeretnének sok pénzt befektetni, legalábbis a legelején.Inkább az idejüket tennék bele amíg kiderül hogy mennyire is megy jól ez a modell.  Nyilván kezetben sokkal több teendő van vele, mint amikor már beindult a webshop. Onnantól kezdve, elsősorban “már csak” a marketinget kell jól megszervezned, a megrendeléseket továbbítanod a beszállító felé (bár ez mind attól függ persze hogy mennyire automatikus rendszered*) illetve az ügyfélpanaszokat, kérdéseket kezelned.

*Fel lehet úgy építeni egy drop shipping webshopot hogy minden része automatizált legyen. Tehát úgy hogy neked igazából mindig csak ellenőrizned kelljen a rendszert, hogy valóban minden működik-e. Ez a költséges verzió. Azonban, ha nem szeretnél túl sok pénzt beletenni, valószínűleg bizonyos feladatokat magadnak kell ellátnod.

 

Ahogy írtam korábban, nekünk is volt dropshipping üzletünk és most azt szeretném bemutatni hogy mi mennyit szerveztünk ki illetve mennyit csináltunk magunk és hogy ez napi szinten milyen teendőkkel jár.  Ezek alapján könnyedén felállíthatsz saját magadnak egy stratégiát: mi az amire pénzt és mi az amire időt szánnál inkább. Mely feladatok tetszenek jobban, melyiket szeretnéd inkább másnak átadni. Ha más végzi el helyetted ezeket a teendőket, akkor a kiszervezés költségét természetesen bele kell majd számolnod a termékek árába is. Lássuk hát:

 

 1. Megrendelések kezelése

A mi rendszerünk az egy félautomata drop shipping rendszer volt, így amikor beérkezett hozzánk a megrendelés illetve amikor kifizetésre került, akkor manuálisan megrendeltük a terméket a vásárló nevében a beszállítónktól, aki egy az egyben a vásárlónak küldte meg csomagot.

 

2. Könyvelés

Nyilván volt egy könyvelőnk is aki ezeket a feladatokat nagyrészt levette a vállunkról, de azért a számlákat gyűjteni iktatni kell illetve átbeszélni hogyha bármit kérdés felmerül. Ki kellett állítanunk vásárlás után a számlát, majd elküldeni a vásárló részére e-mailben. (Mi ezt sem automatizáltuk be. Meg lehetett volna tenni plusz havidíjért, de mi az elején ettől eltekintettünk). Amíg alacsony volt a megrendelésszám úgy döntöttünk, hogy csináljuk mi magunk.

 

3. Csomagolás, postázás helyett

Amint a beszállítónk megküldte a csomag nyomonkövetési számát ezt is kiküldtük emailben megrendelőknek.

 

4. Ügyfélszolgálat, viszáru

Ha a csomag megérkezése után a vásárlónak problémája akadt a termékkel (pl. nem lett jó a méret), akkor ezt visszaküldhette nekünk. A a panaszt kezelni kell, megküldeni az elállási nyilatkozatot és a visszaküldést regisztrálni illetve fogadni a csomagot majd visszautalni a vásárlás értékét. Plusz ki kell találni hogy mi legyen akkor ezzel a termékkel, hiszen raktár készletet nem tartottunk.

A dropshippingnek az az egyik előnye, hogy minden további gond vagy befektetés nélkül széles termékkínálatot is meg tudsz jeleníteni a webshopodban, viszont előre gondolnod kell az esetlegesen visszaküldött termékekre és kidolgozni rá egy rendszert. (Hogy milyen lehetőségek vannak erre, azt majd a hamarosan készülő online tanfolyam keretén belül el fogom mondani. ) A lényeg, hogy ezzel is mindenképpen számolnod kell.

5. Termék szinkronizálás

Ezen felül ott van persze, a készlet beszerzés helyett, a dropshipping esetében, a készlet szinkronizálása egy megfelelő program segítségével vagy applikációval. A beszállító oldaláról akár egyben is be lehet húzni a termékeket, minden paraméterükkel együtt. Viszont sok esetben előfordul az, és nálunk is ez állt fent, hogy külföldi a termék, amit a magyar célpiacra szeretnék értékesíteni. Ilyen esetben, mivel magyar termékleírásokkal általában nem készülnek a beszállítók, a termék szövegét neked kell külön megírni, megadni. Minél jobb a termékleírás annál nagyobb bizalmat ébreszt a vásárlóban, illetve a Google is értékelni fogja, ha bőven, részletesen írsz az áruról. Ez a folyamat is rengeteg időt igénybe tud venni, attól függően, hogy mekkora termékkínálattal rendelkezel.

 

6. Rendszer frissítés

Magát a rendszert sem árt bizonyos időközönként ellenőrizni, mert előfordulhat, hogy a szinkronizáló programban hiba lép fel vagy változik a beszállítód alap termék fájlja, amit a program kezel és összegabalyodik valahol a frissítés.

 

7. Közösségi oldalak

A közösségi oldalakra, bármelyike(ke)t is válaszd, naponta min. 1 posztot ki kell tenned. Ez ma már alap.  Persze, ezt megteheted csoportosítva is, előre beállítva, időzítve, kombinálva. Ha kitalálsz egy ütős tartalom stratégiát és “content calendar”ban vezetve át tudod látni, hogy mikor – mit – hol – milyen poszt követ.

 

8. Reklámkampányok

Ezen kívül vannak a reklámkampányok, melynek nem csak a stratégiáját, de kreatív anyagait is Neked kell előállítanod, ha mindent magadra vállalsz. Ez azt jelenti, hogy kell képeket keresned, grafikákat, bannereket gyártanod, amit felteszel a webshopba és a social media oldalakra, szöveget írni, automatizációs folyamatokat beállítani. Nyilván sok (online) eszköz  létezik már, amiket használni tudsz és megkönnyítik a munkád, de sok részletre kell majd egyszerre figyelned.

 

9. Hirdetések

Ha Te kezeled a hirdetéseket, mondjuk Facebook vagy Google Adwords, akkor ebben is jártasnak kell kel lenned. Folyamatosan figyelned kell az analitikát, a statisztikát, reagálni a célcsoport reakcióira, módosítani a hirdetéseket (más célcsoport, más kép, más call to action stb.). Levenni, ami nem megy és optimalizálni, ami jól teljesít. Figyelni, hogy az adott költségvetés mennyire hatékony és a lehető legtöbbet kihozni a keretedből. Lépést tartani a(z algoritmus) változásokkal (pl.) és a közösségi platformok újításaival.

 

10. Egyéb megjelenések

Ezenkívül nem árt más formában is terjeszteni a hírét a boltodnak. Például sajtómegjelenésekkel, vendégposztokkal, Facebook csoportokkal és csoportokban, influencerek segítségével.

 

+ Blog és SEO

Beépíthetsz saját blogot is az oldalra, hogy a keresőben még jobb rangsorolást kapj és hamarabb Rád találjanak a potenciális vásárlók. Ez esetben min. heti 1 poszt elkészítése és élesítése ajánlott.

 

Első körben nagyjából ennyi. Majdnem pont, mint egy normál webshop esetén, leszámítva persze a kiszállítást.

Mi ezt mind tettük. Remélem, hogy így  már könnyebb elképzelni, hogy ez napi szinten mennyi munkával jár. Nekem hét közben, este volt csak rá időm. Minden nap 8-10-ig 11-ig gyűrtem, amennyit csak lehetett, próbáltam kihúzni a feladatlistáról.

Ahogy a legelején is írtam, ha úgy érzed, hogy ez sok, akkor fogadj fel valakit, aki segít! Nyugodtan oszd meg a teendőket, szervezd ki, amihez Te nem értesz, vagy amivel nem szívesen foglalkoznál.

Ha pedig úgy érzed, hogy igen, ez az! Erre vágsz! Te is meg akarod csinálni, mert egész jól hangzik, akkor hajrá! 

Ha gondolod rendszer felépítésében (tanácsadással) és kiépítésben (dropshipping webshop készítéssel) is nagyon szívesen segítek. Keress nyugodtan!

Shopify alapú webshopok készítéséhez itt találsz részletes útmutatót.

Kommentelj!

A kommentek megjelenéséhez jóváhagyás szükséges