Teendők webshop nyitása előtt

Azon kívül amiket az előző posztban, a Boltberendező oldalán leírtam, a következő dolgokat érdemes átgondolnod webshop nyitása előtt.

Akár rendelkezel már fizikai bolttal és azt egészítenéd ki webshoppal, hogy több csatornás értékesítési rendszerrel tudj dolgozni, akár csak egy sima online vállalkozást szeretnél, az alábbi pontok egyaránt fontosak lehetnek. Mielőtt végig nem zongoráztad a teljes folyamatot a fejedben és nem találtál megoldást minden problémára, szerintem ne fogj bele. Ez az alap felállás, ennél csak bonyolultabb online értékesítési rendszerek léteznek, ez a minimum aminek meg kell lennie egy webshop nyitása esetén.

 

Jelen esetben onnan indulunk, hogy a termékek adottak. Tudod, hogy ki lenne, kik lennének a beszállítók. Vagyis megvan hogy honnan érkezik hozzád az áru. (Ebben a cikkben most nem drop ship alapú boltokról lesz szó, a hagyományos webshopokról beszélünk.) Azt is tudod már, hogy mekkora készletet vásárolnál, hogy milyen átfutási, szállítási idővel dolgozik a cég. Kiszámoltad, hogy mekkora árréssel tudnál majd Te magad kereskedni és így kalkuláltál egy előzetes havi, negyedéves, éves kiadás/bevételt is. Ha marketing büdzsét még nem is különítetted el papíron, azért nagyjából van már elképzelésed, hogy arra mennyit költenél, mennyit kell költened. Megsaccoltad, hogy mekkora forgalma lenne majd az oldalnak és kiszámoltad, hogy átlagos konverziós értékek mellett, havi hány vevőd lenne, kb. milyen kosárértékkel.

Szóval ez mind kész (legalább is nagyjából) és most csak azt nézzük, ami közvetlenül a webshop kialakításához, felépítéséhez és beüzemeléséhez kell.

 

Termékképek

Tudom, hogy furcsán hangzik, de az én első pontom itt és most a termékfotók. Az eladás során nagyon fontos pontnak tartom. Igaz, még mindig bőven felmenő ágban van az online piac, de már most annyian szeretnének szakítani maguknak a tortából, hogy nagyon nagy a verseny. Rengeteget számít, online is, hogy milyen környezetben találkoznak a vevők a termékkel és hogy mennyire megnyerő a termékfotó. Itt nincs lehetőség kipróbálásra, polcról levételre, közelebbről megnézésre. Itt van a pár darab fotó, jobb esetben egy rövid termékvideó és ennyi. A termék el kell, hogy tudja adni önmagát.

Hiába van csilli-villi szupermodern webshopod, ha a képek rossz minőségűek rajta, nem valószínű, hogy sikeres leszel. Szóval:

    • Honnan lesznek termékfotóid?
    • A beszállítódtól?
    • Te fogod befényképeztetni őket?
    • Mennyi terméked lesz kb.?
    • Milyen gyakran érkezik majd új kollekció?
    • Milyen gyakran kell majd új termékeket feltöltened?

Ha már itt tartunk:

 

Termékszövegek

Vagyis a leírás. Ez honnan lesz? Kapod a beszállítótól? Te írod? Szövegíró írja, figyel majd a SEO-ra?

A termékleírásokon kívül is van még jó pár szöveg, ami kötelező jelleggel meg kell, hogy legyen majd a webshophoz.

Én ezeket (mostanában már) mind előre szoktam kérni az ügyfelektől, mert így tud aztán a webshop konkrét készítésekor majd flottul haladni a munka.

 

Szóval ami minimum kelleni fog: Általános szerződési feltételek, Adatvédelmi irányelvek, Visszaküldési feltételek, Jogi nyilatkozat. Ezeket ki írja meg? Ügyvéd készíti? Ha viszonylag költséghatékonyan, de mégis profin akarod megoldani ezeket, úgyhogy még bírságbiztos is legyen: van egy tippem. Írj nekem kommentben alul és megadom az elérhetőséget - kontaktot a megoldáshoz! :)

 

Fizetési megoldások

Ezeken felül nem árt, ha átgondolod még a további folyamatokat érintő kérdéseket:

  • Milyen fizetési lehetőségeket szeretnél biztosítani?
  • Átutalás, utánvét, PayPal, kártyás fizetés?
  • Ha igen, melyik szolgáltatóval?
  • Mennyi lenne a díjuk és mennyi lenne (ha van) a szerződés kötés díja?

Számlázó programot szeretnél-e használni? Melyiket, milyen díjjal? Manuálisan állítanád ki a számlákat? Hogy automatikusan is hozzáköthető-e a webáruházad rendszeréhez, ez mindig az adott webshopmotortól függ. Már ha ilyet szeretnél használni és nem egyedi fejlesztésű online boltot. Ha bérelt áruházzal dolgoznál, járj utána, hogy hozzákapcsolható-e az adott program, amit kinéztél.

 

Szállítási opciók

  • Ki fogja végezni a szállítást?
  • Futár, posta? 
  • Kötsz velük szerződést, szükséges?
  • Hány nap lesz a kiszállítás?
  • Mi történik a visszaküldött csomagokkal?
  • Az adott szolgáltató összeköthető a webshopmotoroddal vagy a teljes adminisztrációt manuálisan kell majd végezned?

Azt javaslom, hogy kb. 2-3 lehetőséget adj majd meg maximum opcióként a shoban. Legyen választása a vevőnek, de ne túl sok, ne bizonytalanítsd el a célegyenesben. Ugyanez vonatkozik a fizetési lehetőségekre is.

 

Kiegészítő lehetőségek

Hírlevelet szeretnél majd küldeni a vásárlóidnak, feliratkozóidnak? Melyik rendszer lenne szimpatikus? Személy szerint a Mailchimpet vagy a Convertkit-et ajánlom. Mindkettő angol nyelvű rendszer, de szuper praktikus és hatékony. Régen a Mailchimppel kezdtem magam is gyűjtögetni az email címeket. (Ezzel a könnyen kezelhető rendszerrel 2.000 db email címig és havi 12.000 db emailig, ingyenesen küldhetsz (már automatizált) hírleveleket is!) Aztán később átváltottam a Convertkitre. Az én igényeimnek ez a profi program jelenleg sokkal jobban megfelel. Rengeteg opció van benne, a végtelneségig szegmentálhatóak vele a címek, így teljesen egyénre szabott ajánlatokat vagy ajánlat sorozatok is küldhetőek, akár attól függően is, hogy hogyan reagál rájuk az olvasó. 

Első körben azt hiszem ennyi is épp elég. Ha a közeljövőben tervezel webshopot nyitni, akkor itt a házi feladat. Az online bolt elkészítése közben persze rengeteg egyéb apró kérdés szokott még felmerülni, de ezek már mind finomságok és abszolút egyéntől függőek.

Ha szeretnél belevágni, de még bizonytalan vagy pár ponton, nyugodtan keress meg! Szívesen adok tanácsot és/vagy segítek a webshop készítésben
Egyéb esetben Shopify alapú webshopok készítéséhez itt találsz részletes útmutatót.

Kommentelj!

A kommentek megjelenéséhez jóváhagyás szükséges